De toekomst van Sustainability

We staan op een kritiek keerpunt.

Te lang is de strijd tegen klimaatverandering geleid door individuen, of het nu gaat om de Zweedse tieneractiviste Greta Thunberg of de Britse natuurhistoricus en auteur David Attenborough.

In de komende 20 jaar zullen regeringen, bedrijven en de bevolking als geheel de strijd moeten aangaan en hun steentje moeten bijdragen om het voortbestaan van onze planeet te garanderen.

Sarah Kirton, onze Group Sustainability Director van Gamma, gelooft dat de sleutel tot het succes van de mensheid in twee aspecten ligt: onderwijs en het doorzettingsvermogen van nieuwe generaties.

“Jongere generaties zijn de drijvende kracht achter de drang naar duurzaamheid. Tegenwoordig hebben we kennis binnen handbereik en is informatie 24/7 voor ons beschikbaar – dit heeft zeker bijgedragen aan de vorming van zo’n milieubewuste generatie”.

“Dit was zeker niet het geval toen ik mijn carrière begon, en dat is heel duidelijk als we kijken naar de zeer geringe vooruitgang van de afgelopen 20 jaar.”

Klimaatverandering en biodiversiteit

Duurzaamheid is geen nieuw concept. In 1896 introduceerde de Zweedse wetenschapper Svante Arrhenius voor het eerst het begrip ‘opwarming van de aarde’, door de effecten van kooldioxide (CO2) op de temperatuur van onze planeet te voorspellen.

Toch is de vooruitgang in de afgelopen 126 jaar niet erg snel gegaan, vooral omdat het effect van de klimaatverandering niet tastbaar genoeg was voor de mensen om zich erom te bekommeren.

Tot nu. Het onlosmakelijke verband tussen klimaatverandering en biodiversiteit is duidelijk, vooral omdat het alle soorten treft, inclusief de mens.

“In de komende 20 jaar denk ik dat de aandacht iets zal verschuiven van alleen maar praten over klimaatverandering naar praten over biodiversiteit. De bescherming van onze natuurlijke hulpbronnen is de afgelopen 12 maanden een steeds belangrijker onderwerp geworden. We worden ons er allemaal veel bewuster van omdat we nu uiteindelijk aan de rand staan van wat we kunnen doen om het probleem aan te pakken en de resterende tijd om dat effectief te doen,” legt Sarah uit.

“We proberen nu niet langer alleen gebieden en dieren te beschermen, maar ook onszelf. De talrijke, door klimaatverandering veroorzaakte rampen, van de afgelopen vijf tot tien jaar hebben een enorm aantal mensen getroffen. Naarmate deze verschijnselen toenemen, zullen mensen moeten verplaatsen omdat de gebieden waarin zij leven onherbergzamer en onbewoonbaarder worden.”

Duurzaamheid stimuleren met nieuwe technologieën

Sarah vindt dat we allemaal een verantwoordelijkheid hebben om hiertegen weerstand op te bouwen met nieuw beleid, gewoonten, maar ook technologie, die altijd al een grote speler is geweest op het gebied van duurzaamheid.

Zonnepanelen en windturbines staan historisch gezien centraal in de strijd tegen klimaatverandering. Maar ook technologie van de volgende generatie, zoals Unified Communications as a Service, wordt steeds breder ingezet om bedreigingen te identificeren en te overwinnen.

“Onze UCaaS-producten stellen mensen in staat om op afstand te werken. Ze helpen mensen minder te reizen speciaal voor face-to-face vergaderingen. UCaaS maakt het gemakkelijker om hoogwaardige vergaderingen en conferenties op afstand over de hele wereld te kunnen voeren.”

Werknemers willen meer

Als bedrijven nog steeds twijfelen over duurzaamheidspraktijken, stelt Sarah voor dat ze naar hun eigen personeel kijken. Het belang van duurzaamheid, als onderdeel van de werknemerservaring, kan niet worden onderschat als bedrijven het beste talent willen aantrekken en behouden, legt ze uit.

Zorgverzekeraar Bupa ontdekte dat 64% van de 18- tot 22-jarigen het belangrijk vindt dat hun werkgever actie onderneemt op het gebied van milieukwesties, waarbij een gebrek aan actie het geestelijk welzijn van twee op de vijf (43%) aantast.

“Er is zeker een invalshoek gericht op mensen in de manier waarop bedrijven duurzaamheid benaderen. Bedrijven die nu niets doen, zullen hun werknemers zien vertrekken en klanten zien afhaken. Ze zullen er allebei proactief voor kiezen om elders te gaan werken of producten te kiezen van bedrijven die duurzamer zijn”, vervolgt Sarah.

“Bij Gamma zien we zeker een grotere betrokkenheid van onze eigen werknemers bij dit onderwerp. We hebben ook samengewerkt met scholen en veel scholieren zijn echt geïnteresseerd in een duurzamere economie. Ze zijn geïnteresseerd in klimaat gerelateerde functies, die er 20-30 jaar geleden nog niet waren.”

Gamma: de volgende 20 jaar van duurzaamheid

Als we het over Gamma hebben, maakt Sarah één ding duidelijk: ze gelooft dat klimaatverandering een strijd is die we samen moeten voeren en die ze samen met de klanten, partners en leveranciers van het bedrijf hoopt aan te pakken.

“Ik streef ernaar de komende 20 jaar meer te doen dan we al hebben gedaan op het gebied van duurzaamheid. We moeten samen met onze collega’s initiatieven vaststellen en uitvoeren die ons kunnen helpen onze impact op de planeet te verminderen. Door nauwer samen te werken met onze Partners en leveranciers kunnen we kennis delen, begrijpen wat zij doen en ook onze goede milieupraktijken laten zien, terwijl we van anderen leren.”

Gamma is een CarbonNeutral® gecertificeerd bedrijf sinds 2006, toen het begon met het compenseren van koolstofemissies door wereldwijd projecten te steunen die koolstof uit de atmosfeer halen of voorkomen dat koolstof in de atmosfeer terechtkomt.

Twaalf maanden geleden kondigde het bedrijf aan dat het tegen 2042 Net Zero wil bereiken, een ambitieuze maar noodzakelijke stap.

Sarah legt uit: “We hebben een plan opgesteld waarbij we de uitstoot over vijf periodes van vier jaar moeten verminderen. We hebben ideeën over hoe we dit gaan bereiken en in de komende 12 maanden zal een gedetailleerd koolstofreductieplan worden opgesteld. Daarna zullen we onze emissies blijven meten en controleren, de planning herhalen en die plannen opnieuw bekijken om er zeker van te zijn dat ze bereiken wat we gehoopt hadden

“Eén ding is al heel duidelijk: een klein team kan dit niet alleen voor elkaar krijgen. Iedereen in het bedrijf moet begrijpen wat we proberen te doen en ons helpen de mogelijkheden te identificeren en eventuele nadelen te beperken. Net Zero bereiken zal niet gemakkelijk zijn, maar het is de enige manier om vooruitgang te boeken als we onze planeet willen behouden.”

Lees hier meer over de ESG-plannen van Gamma.