Voor universiteiten is de studentenervaring alles
We kunnen de ‘studentenervaring’ definiëren als de algehele kwaliteit van iemands onderwijs- en sociale leven tijdens het hoger onderwijs, en voor universiteiten is het een belangrijke graadmeter voor hun reputatie.
De sector wordt steeds competitiever, terwijl het aantal aanmeldingen voor het academiejaar 2024-25 het op een na hoogste ooit is. Gecombineerd met stijgende begrotingstekorten en een onzekere toekomst voor de sector, is het belangrijker dan ooit voor universiteiten in Nederland om de algehele studentenervaring te verbeteren.
In de komende jaren zal een aanzienlijk percentage van de toekomstige studenten bij hun keuze voor een universiteit rekening houden met de beschikbaarheid van nieuwe technologieën. Alleen al om die reden is de implementatie van innovatieve nieuwe systemen van groot belang voor instellingen in het hoger onderwijs.
Unified Communications (UC) biedt het hoger onderwijs een perfecte kans om te werken vanuit een gebruiksvriendelijk platform dat communicatiekanalen samenbrengt. Met zo’n naadloos systeem hebben studenten een eenvoudigere manier om samen te werken met zowel medestudenten als docenten en hun leertraject te bevorderen.
Het inzetten van een studentgerichte strategie, aangedreven door Unified Communications, of zelfs geïntegreerd met een Contact Center as a Service (CCaaS)-oplossing, kan voldoen aan de verwachtingen van studenten binnen en buiten de collegezalen en hen de ervaring geven die ze verdienen.
Geavanceerd beheer
Met een aanzienlijk percentage medewerkers dat het aantal tools wil verminderen dat nodig is om hun werk te doen, kunnen Unified Communications-oplossingen instrumenteel zijn bij het vinden van nieuwe manieren om administratieve taken te beheren.
Door communicatiekanalen, zoals e-mail en spraakoproepen, te integreren in administratieve platforms, hoeven medewerkers niet meer van de ene naar de andere tool te schakelen om alles bij te houden. Een gecentraliseerde manier om administratieve taken te beheren betekent dat er minder kans is dat berichten worden gemist of dat er miscommunicatie ontstaat.
Bij gebruik van een Unified Communication as a Service (UCaaS)-oplossing kunnen gebruikers genieten van real-time samenwerking, wat hen in staat stelt 2,6 keer sneller beslissingen te nemen. Wanneer de complexiteit en tijdrovende aard van administratieve taken wordt verminderd, kunnen universiteiten efficiënter en productiever werken. Tegelijkertijd verbetert de studentenervaring aanzienlijk.
Zoals eerder genoemd, kunnen studenten meer tijd besteden aan leren wanneer de administratieve kant van het hoger onderwijs goed geregeld is.
Verbeterd leren
Online leren is in opkomst; wereldwijd hebben veel studenten enige vorm van online onderwijs gevolgd. De manier waarop mensen onderwijs volgen, is drastisch veranderd tijdens de COVID-19-pandemie, omdat studenten colleges bijwoonden vanuit hun eigen huis in plaats van in traditionele settings.
In de onderwijssector als geheel is online leren de snelst groeiende markt, met een groei van 900% sinds 2000. Hoewel studenten tijdens de pandemie werden beroofd van de persoonlijke ervaringen die horen bij het universitair onderwijs, kon hun opleiding doorgaan.
Wanneer een Unified Communications-platform wordt ingezet, profiteren studenten van een systeem dat hen niet alleen toegang geeft tot colleges en seminars, maar ook tot cursusmateriaal in real-time. Dit is een essentieel onderdeel van zo’n systeem; een groot percentage van de studenten heeft toegang tot cursusmateriaal via online middelen, en Unified Communications ondersteunt deze groeiende trend onder studenten.
Door gemakkelijke toegang tot dergelijke middelen hebben studenten meer flexibiliteit om hun studie te combineren met externe verplichtingen, zoals hun werk of familie. Studenten kunnen op hun eigen manier omgaan met de inhoud en leren op hun eigen tempo.
Met veel studenten die aangeven dat hun kosten van levensonderhoud zijn gestegen, is het geen verrassing dat een aanzienlijk percentage van de studenten betaald werk heeft naast hun studie. Dit maakt flexibel, volledig toegankelijk onderwijs nog meer een noodzaak.
Unified Communications verbetert ook de toegankelijkheid voor studenten met een beperking, die een aanzienlijk percentage van alle binnenlandse studenten uitmaken. Wanneer studenten diverse behoeften hebben, zijn de juiste hulpmiddelen nodig om ervoor te zorgen dat de educatieve kansen gelijk zijn voor iedereen. Dit draagt allemaal bij aan een betere studentenervaring.
Hulpmiddelen zoals schermlezers en real-time ondertiteling maken het eenvoudiger voor alle studenten om volledig deel te nemen aan hun onderwijs en zorgen ervoor dat niemand wordt buitengesloten. De toenemende zorgen over het maken van ‘redelijke aanpassingen’ in het onderwijs geven extra redenen voor instellingen om een UC-oplossing te omarmen en de toegankelijkheid te verbeteren.
Ongeacht hun behoeften en omstandigheden moeten studenten dezelfde educatieve kansen hebben. Zodra universiteiten een Unified Communications-oplossing implementeren, kunnen studenten leren op hun eigen voorwaarden door naadloos afstandsonderwijs of met hulpmiddelen die het onderwijs toegankelijker maken.
Wanneer iedereen een gelijke kans heeft om te groeien en succesvol te zijn, helpt dit bij het opbouwen van een meer verbonden campus die geschikt is voor iedereen.
Verbonden campus
Tijdens hun studie hebben studenten de juiste persoonlijke ondersteuning nodig om de best mogelijke ervaring te hebben. Deze ondersteuning draait vooral om toegang tot welzijnsdiensten, die voor alle studenten direct beschikbaar moeten zijn.
In 2010/2011 gaf een klein percentage van de studenten een mentale gezondheidsaandoening aan; in 2021/2022 was dit aanzienlijk gestegen. Academische stress is de belangrijkste oorzaak van slechte mentale gezondheid, waarbij een groot deel van de studenten aangeeft dat zorgen over hun studie een negatieve impact hebben op hun welzijn.
Aangezien mentale gezondheid de primaire oorzaak van uitval is, is die ondersteuning hard nodig om de studentenervaring te verbeteren.
Unified Communications garandeert niet alleen naadloze communicatie tussen studenten en docenten; het biedt studenten ook de mogelijkheid om virtuele counseling en ander advies te zoeken dat hun huidige ervaring aan de universiteit kan verbeteren.
Wanneer studenten weten dat er ondersteuning beschikbaar is om persoonlijke uitdagingen aan te pakken, kan de stress veroorzaakt door academische druk worden verminderd.
Het verbinden van studenten met de bredere campusgemeenschap is zowel binnen als buiten de collegezaal relevant. Sommige Unified Communications-oplossingen ondersteunen zelfs de integratie van sociale mediakanalen. Hierdoor kunnen studenten op de hoogte blijven van wat er op de campus gebeurt en deelnemen aan de bredere gemeenschap.
Wanneer studenten een gevoel van verbondenheid en betrokkenheid ontwikkelen, kunnen ze bouwen aan zowel academische als persoonlijke groei.
Recente studies laten zien dat veel studenten een ervaring hebben gehad die in sommige opzichten beter is en in andere opzichten slechter dan verwacht. Iedereen doorloopt het hoger onderwijs op zijn eigen unieke manier, maar universiteiten moeten altijd klaarstaan om cruciale ondersteunende diensten te bieden aan degenen die ze nodig hebben.
Wanneer de complexiteit van communicatie wordt weggenomen door een vereenvoudigd, geïntegreerd platform, zijn die diensten altijd beschikbaar. Voor de bredere studentenervaring is dit meer dan een luxe – het is een vereiste.
Verwachtingen overtreffen
Zoals beschreven in de jaarlijkse Advance HE-HEPI Student Academic Experience Survey, is het logisch dat 48% van hun respondenten zegt dat hun ervaring, vergeleken met hun verwachtingen, in sommige opzichten beter en in andere opzichten slechter was.
Naar de universiteit gaan is een belangrijke gebeurtenis in het leven, en het is ‘moeilijk om je er volledig op voor te bereiden en kan redelijkerwijs leiden tot tevredenheid in sommige aspecten en teleurstelling in andere’. Desondanks moeten universiteiten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ervaringen de verwachtingen overtreffen.
Unified Communications geeft universiteiten de kracht om de studentenervaring te transformeren door te helpen een campus te creëren die verbonden is en samenwerken eenvoudig maakt. Het bouwen van een leeromgeving die boeiend en ondersteunend is, betekent dat studenten een betere ervaring kunnen hebben tijdens hun studie.
Of het nu gaat om het verbeteren van het administratieve proces, het faciliteren van online leren, of het bieden van gestroomlijnde ondersteuningsdiensten, Unified Communications zal een integraal onderdeel zijn van het geven van de ervaring die studenten verdienen.
Een aanbieder zoals Gamma heeft de expertise om universiteiten, en organisaties in de publieke sector, te begeleiden bij het vinden van de juiste Unified Communications-oplossing voor hun specifieke behoeften en doelen. Inderdaad, als die oplossing communicatie-synergie tussen UCaaS en CCaaS omvat, laat dat dan de volgende stap zijn die hoger onderwijsinstellingen nemen op weg naar digitale transformatie en een betere studentenervaring.
Door het juiste platform te vinden en samen te werken met een aanbieder die de specifieke vereisten begrijpt, kunnen universiteiten voldoen aan de evoluerende behoeften van studenten, zowel academisch als persoonlijk.