Een startgids voor hosted telefonie

Steeds meer ondernemingen verplaatsen hun toepassingen naar de cloud in plaats van te investeren in oplossingen op locatie. Telefonie vormt hierop geen uitzondering en hosted telefonie – ook bekend als VoIP (Voice over Internet Protocol) – is de afgelopen jaren een populaire optie voor bedrijven geworden. Het biedt een reeks voordelen, kan worden geïntegreerd met datadiensten en stelt organisaties zelfs in staat hun vaste en mobiele telefoniebehoeften te combineren.

Maar hoe werkt hosted telefonie? Waarin verschilt het van traditionele oplossingen? En heeft jouw onderneming er baat bij, of kun je beter vasthouden aan een oplossing op locatie? Als je je eerste stappen wilt zetten in de wereld van hosted telefonie, vind je hier de belangrijkste informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan.

Hoe werkt hosted telefonie?

In tegenstelling tot traditionele telefonie maakt hosted telefonie gebruik van het internet om spraakgegevens via een telefooncentrale op afstand te versturen. Hierdoor krijg je een telefooncentrale, die in de cloud wordt gehost. Dit betekent dat je IP-handsets, mobiele telefoons of zelfs een desktopapplicatie kunt gebruiken om te bellen en gebeld te worden.

Is het gemakkelijk op te zetten?

Het opzetten van hosted telefonie is eenvoudig, omdat er geen fysieke aansluiting  meer moet worden geïnstalleerd. Je hebt alleen een internetverbinding nodig. Wat het eigenlijke installatieproces betreft, zijn hosted telefonieopties ‘plug and play’. Zodra de oplossing is geconfigureerd, kunnen (fysieke) toestellen eenvoudig worden verplaatst – handig als je naar een ander kantoor moet verhuizen.

Is een hosted telefoonsysteem veilig?

Veel mensen vragen zich af of hardware systemen veiliger zijn, simpelweg omdat het lijkt alsof bedrijven meer controle hebben als ze oplossingen op locatie hebben. In werkelijkheid betekent een dubbele beveiliging door zowel de provider als de eindgebruiker dat hosted systemen in het algemeen veiliger zijn. Het is gewoon een kwestie van de juiste beveiligingsprocedures.

Wat zijn de nadelen van hosted telefonie?

Omdat het over het internet loopt, heb je een robuuste internetverbinding nodig om een hosted systeem te ondersteunen. Zonder een robuuste verbinding, is het waarschijnlijk dat jouw gesprekskwaliteit wordt beïnvloed. Gelukkig heb je als bedrijf toegang tot een reeks betrouwbare, speciale zakelijke oplossingen. Dus er is geen reden tot twijfel of reden om genoegen te nemen met een internetverbinding van mindere kwaliteit.

Wat zijn de voordelen van hosted telefonie?

Hosted telefonie biedt verschillende voordelen – vooral voor het MKB, dat behoefte heeft aan flexibele, consistente en kosteneffectieve oplossingen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

Robuuste, betrouwbare communicatie

Betrouwbare telefoonsystemen zijn een must voor alle bedrijven, of het nu gaat om klantenservice of interne communicatie. Als je over een geschikte internetverbinding beschikt, is hosted telefonie een zeer betrouwbare dienst. In tegenstelling tot fysieke systemen is hosted telefonie niet gevoelig voor rampen zoals overstroming, brand, diefstal of zelfs gewone menselijke fouten. En mocht er iets misgaan, dan kunnen back-up datacenters met herstelprocedures ervoor zorgen dat jouw systemen blijven werken. Je krijgt bedrijfscontinuïteit, ongeacht welk probleem zich voordoet.

Flexibiliteit als standaard

Een gehost systeem is ideaal voor ondernemingen die behoefte hebben aan flexibiliteit, omdat het gemakkelijk is om op te schalen, af te schalen, aan te passen en zelfs te verhuizen. Dit is een enorm voordeel voor kleine en groeiende bedrijven, of elke organisatie die een belangrijke drukke periode doormaakt, zoals de aanloop naar bijvoorbeeld Kerstmis. VoIP is ideaal voor wie zijn bedrijfspand huurt, want jouw nummers en toestellen zijn niet gebonden aan één fysieke locatie.

Het is ook een effectieve oplossing voor bedrijven die flexibel of op afstand willen werken. Met hosted telefonie kun je het laten lijken alsof het personeel vanaf bepaalde locaties belt (zelfs als dat niet zo is) – handig voor mensen die thuis werken maar toch hun gebruikelijke lijn gebruiken, of werknemers op afstand waarbij het van belang is dat ze met een vast nummer bellen.

Een kostengevoelige oplossing

Een van de grootste drempels om in een nieuw communicatieplatform te investeren zijn traditioneel de hoge initiële kosten. De installatie van een hosted telefoniesysteem vereist geen grote investering, de kosten bedragen een vast maandelijks bedrag. Dat maakt de kosten veel beter beheersbaar – zo kunnen vooral kleinere ondernemingen hun cashflow beter beheren.

Er zijn tal van andere manieren waarop een hosted systeem jouw onderneming kan helpen geld te besparen. Hosted telefoonsystemen kunnen zorgen voor lagere gesprekskosten en omdat u geen hardware hoeft te onderhouden, hoeft u zich geen zorgen te maken over de onderhoudskosten.

Klaar om te beginnen met hosted telefonie?

Het kiezen van het juiste telefoonsysteem hangt altijd af van jouw exacte omstandigheden – maar wat jouw eisen ook zijn, de kans is groot dat je direct kunt profiteren van de voordelen van hosted telefonie.