Wanneer kan je jouw nummer(s) behouden?

Nummerbehoud is mogelijk in de volgende situaties:

  1. Je stapt over van aanbieder per contracteinddatum (standaardsituatie). De nieuwe aanbieder zegt het huidige contract(en) voor je op.
  2. Je stapt over van aanbieder met voortijdige beëindiging van het contract. De nieuwe aanbieder zegt het huidige contract(en) voor je op.
  3. Na de beëindiging van jouw contract. Als je een (nieuw) contract afsluit of hebt afgesloten met dezelfde of andere aanbieder. Dit kan tot ten minste één maand na de wijziging of beëindiging van het contract.
  4. Je wilt jouw telefoonnummer(s) behouden zonder beëindiging van het contract. Dit kan als je een (nieuw) contract afsluit of hebt afgesloten met een andere aanbieder.

Een bijzondere situatie is een verhuizing (adreswijziging) binnen het netnummergebied. In deze situatie kan je jouw vaste telefoonnummer(s) behouden. Je kunt hier controleren welk netnummergebied hoort bij jouw oude en nieuwe adres.

Hoe werkt nummerbehoud?

Nummerbehoud vraag je aan bij jouw nieuwe aanbieder. De nieuwe aanbieder zorgt er vervolgens voor dat jouw telefoonnummer(s) zo snel mogelijk wordt overgedragen en geactiveerd. De overdracht vindt plaats op de datum die je met de nieuwe aanbieder hebt afgesproken. Zo blijf je gewoon bereikbaar.

Nummerbehoud in combinatie met een overstap

Bij een overstap naar een andere aanbieder kan je jouw telefoonnummer(s) behouden (situaties 1 en 2). De nieuwe aanbieder zegt in dit geval de huidige contract(en) voor je op.