Gamma maakt positieve resultaten over  2021 bekend

Gamma maakt positieve resultaten over  2021 bekend

Gamma kondigt positieve resultaten aan over  2021 met een stijging van de omzet en  operationele cashflow dankzij de lancering van nieuwe producten en een volledig  jaar met activiteiten  in Europa.

Gamma Communications plc (“Gamma” of “de Groep”), een toonaangevende leverancier van Unified Communications as a Service (“UCaaS”) op de Britse en Europese zakelijke markten, is verheugd haar resultaten voor het jaar eindigend op 31 december 2021 bekend te maken.

Jaar eindigend op 31 december  
 20212020Change (%)
Revenue£447.7m£393.8m+14%
Gross profit£228.5m£200.8m+14%
Gross margin51%51% 
Profit from operations**£68.3m£75.7m-10%
Adjusted EBITDA*£95.4m£79.0m+21%
PBT**£67.2m£75.0m-10%
Adjusted PBT*£77.2m£61.7m+25%
EPS (Fully Diluted, “FD”)**55.2p66.6p-17%
Adjusted EPS (FD)64.0p51.3p+25%
Total dividend per share13.2p11.7p+13%
Cash generated by operations£89.8m£70.3m+28%
Cash generated by operations / adjusted EBITDA94%89% 
Cash and cash equivalents (gross cash)£49.5m£48.0m+3%

*Alle “adjusted” posten die hierboven en in dit document worden beschreven en die als “adjusted/ aangepast” worden beschreven, vertegenwoordigen alternatieve prestatiemaatstaven (“APM’s”) en worden afzonderlijk gepresenteerd in de winst-en-verliesrekening of afgestemd in de sectie Financieel overzicht of de segmentnota en zijn consequent toegepast. Waar wordt verwezen naar aangepaste WPA, wordt dit op volledig verwaterde basis vermeld.

** In de winst uit operationele activiteiten, de statutaire winst per aandeel en de statutaire PBT-cijfers in 2020 was de winst op de verkoop van The Loop (£ 19,5 miljoen) inbegrepen; daarom is de daling van de wettelijke PBT geen weerspiegeling van een verandering in operationele activiteiten.

Belangrijkste highlights

De Groep presteerde sterk op financieel vlak met een sterke groei in alle belangrijke productcategorieën gedurende het jaar.

Financiële highlights

Alle business units bleven goed presteren:

De omzet groeide met 14% van £ 393,8 miljoen naar £ 447,7 miljoen. De omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk in deze periode was 9% (van £ 345,3 miljoen naar £ 375,0 miljoen). Bij de Europese Business groeide de omzet van £ 48,5 miljoen naar £ 72,7 miljoen, inclusief een volledig jaar van de acquisities die in 2020 in Spanje en Duitsland zijn gedaan.

De abonnementsomzet groeide van £ 359,3 miljoen naar £ 400,1 miljoen (89% van de totale omzet; 2020 – 91%). De procentuele verlaging is te wijten aan de overname van HFO in Duitsland. HFO’s  dochteronderneming Epsilon biedt mobiele verbindingen aan met als verdienmodel eenmalige commissies.

Het brutomargepercentage is in beide jaren onveranderd op 51%, waarbij een stijging in de UK markt wordt teniet gedaan door een  lagere marge in Europa. HFO’s dochteronderneming Epsilon (overgenomen in 2020) is actief  in een sector met lagere marges.

De UK Indirect Business bleef sterk groeien met een focus op de bestaande partners. De brutowinst steeg van £ 132,2 miljoen in 2020 naar £ 143,2 miljoen in 2021 (+8%).

UK Direct Business bleef een positieve groei realiseren, waarbij de brutowinst met 14% toenam van £ 46,3 miljoen in 2020 tot £ 52,6 miljoen in 2021. De cijfers voor 2021 omvatten de resultaten van Mission Labs (sinds de overname op 3 maart 2021) en zijn exclusief de inkomsten van The Loop (verkocht op 31 december 2020).

De Europese Business zag de brutowinst met 47% stijgen van £ 22,3 miljoen in 2020 tot £ 32,7 miljoen in 2021, voornamelijk als gevolg van het volledige jaarresultaat van de in 2020 overgenomen ondernemingen Het niveau van de brutowinst in H2 2021 (16,6 miljoen pond) was hoger dan in de eerste helft van 2021 (16,1 miljoen pond).

Product highlights

De belangrijkste productgroepen in het Verenigd Koninkrijk blijven sterk groeien:

  • Het aantal SIP Trunks per 31 december 2021 steeg met 20,7% tot 1.430.000 (31/12/20 1.185.000); deze cijfers zijn inclusief het MS Teams Direct Routing-product en de seats op het Cloud UCX-platform van Exactive.
  • Totale Cloud seats zijn met 15,0% gestegen naar 743.000 per 31 december 2021 (31/12/20 646.000) (inclusief Horizon, Collaborate en ons Cloud Contact Center). Hierbinnen steeg het aantal Horizon (Cloud PBX)-gebruikers met 12,5% van 601.000 naar 676.000 en het aantal Horizon-gebruikers dat gebruikmaakt van de aanvullende Collaborate-service met 37,0% van 46.000 naar 63.000.

Het aantal Cloud PBX-seats in onze Europese activiteiten steeg met 12,6% tot 128.000 op 31 december 2021 (31/12/20 114.000).

Acquisities

Op 3 maart 2021 hebben we Mission Labs overgenomen. De initiële koopprijs (cash free) bedroeg £ 40,8 miljoen. De koopprijs kan in de komende drie jaar met £ 6,0 miljoen stijgen  op voorwaarde dat bepaalde doelstellingen worden bereikt.

Afgelopen 18 maanden werd er al samengewerkt met Mission Labs aan verschillende projecten, zoals PhoneLine+. De overname  van Mission Labs heeft ons in staat gesteld om met het team samen te werken om de bestaande Mission Labs-producten (Circle Loop en Smart Agent)  verder te ontwikkelen en om Gamma’s ​​ontwikkelingscapaciteit te vergroten en te werken aan onze volgende generatie UCaaS-producten. De extra ontwikkelingscapaciteit is waardevol gebleken in een omgeving waar de werkgelegenheid van softwareontwikkelaars competitiever is geworden.

Outlook

De Gamma Communications Board is positief over de vooruitzichten voor de Groep in 2022 en daarna. We zijn van mening dat steeds meer bedrijven van elke omvang de voordelen van Cloud communicatie zien en als gevolg van een snelle verschuiving naar een flexibelere en digitaal ondersteunde werkomgeving, verwachten we een aanhoudende vraag in alle markten en een aanhoudende groei in UCaaS product verkoop.

 

Andrew Taylor, Chief Executive Officer, stelt:

“Onze performance in 2021 was sterk in een uitdagende groeimarkt en hebben uitstekende financiële resultaten opgeleverd. Gedurende het hele jaar, en met een focus op het realiseren van groei op lange termijn, hebben we onze technologie-, product- en medewerkers bij Gamma verder ontwikkeld en versterkt, waarbij onze softwareontwikkelingsmogelijkheden aanzienlijk zijn uitgebreid met onze overname van Mission Labs in maart 2021.

“Als onderdeel van een gestructureerde groeistrategie en een gestructureerde groepsorganisatie  hebben we zeer goede vooruitgang geboekt met de integratie van al onze acquisities en hebben we onze marktmogelijkheden aanzienlijk verbreed en versterkt door de ontwikkeling en lancering van een reeks nieuwe UCaaS-producten en -diensten. Deze zijn ontworpen om onze lange termijn groeidoelstellingen in het VK en Europa mogelijk te maken en te versnellen, en tegelijkertijd een technologieplatform voor de toekomst te bieden.

“Ondanks de economische en zakelijke markt impact van de COVID-19-pandemie, waren onze prestaties het hele jaar door zeer robuust, aangedreven door uitstekende partner- en eindklantbetrokkenheid en een voortdurende versnelling naar Cloud gebaseerde producten en diensten. We realiseerden een sterke groei per eenheid voor alle belangrijke producten. Onze onlangs gelanceerde “bolt-on” producten en -diensten hebben penetratiegraden behaald die in lijn zijn met onze verwachtingen.

“Zoals altijd zijn we doorgegaan met het investeren en versterken van zowel onze directe als indirecte kanaalproposities in alle markten, met een focus op het positief in staat stellen van onze partners en onze eindklanten om concurrerend en zeer succesvol te zijn in hun respectieve markten.”