De inside-out relatie

Geweldige klantervaringen beginnen met sterke interne relaties.

We kunnen veilig aannemen dat “klantgericht” zijn voor de meeste bedrijven een prioriteitDat wil zeggen: de zaken bekijken vanuit het oogpunt van de klant, naar hen luisteren, hun behoeften begrijpen en doen wat het beste voor hen is. Het voorgaande mag duidelijk zijn, maar als je de externe relaties op orde wilt houden, moet je hetzelfde doen met je eigen interne teams. Koester relaties die oprecht en empathisch zijn, waarbij je teams gedeelde ervaringen hebben die tot hechte en langdurige verbindingen leiden.

75% van de B2B-besluitvormers is van mening dat sterke relaties met collega’s de sleutel zijn tot zakelijk succes.

Slechte communicatie en verstoorde interne relaties leiden meestal tot een onsamenhangende en teleurstellende klantervaring. Als je dus een positieve relatie met klanten wilt ontwikkelen, moet je dichter bij huis beginnen – met de manier waarop teams intern samenwerken en communiceren. Goede relaties en effectieve communicatie vormen de kern van alles wat positief is voor je medewerkers en voor jou: meer werkvreugde, motivatie, welzijn, verbeterde productiviteit, creatieve samenwerking, innovatie en gedeelde expertise, die zich allemaal vertalen in betere externe relaties. Tevreden teams betekent tevreden klanten

Het is een realiteit die algemeen wordt erkend. In ons onderzoek onder 800 Europese zakelijke besluitvormers zei 75% dat sterke relaties met collega’s de sleutel zijn tot zakelijk succes.

Uit het onderzoek bleek echter ook dat slechts 31% van deze besluitvormers gelooft dat ze momenteel een sterke relatie hebben met collega’s. Als we daar onze eigen ervaringen en die van klanten en leveranciers aan toevoegen, dan zien we dat de meeste bedrijven het in theorie ‘snappen’, maar in werkelijkheid vinden ze het moeilijk om productieve interne relaties op te bouwen. Dus waar ligt het probleem?

De sleutels tot productieve interne relaties

Wat duidelijk is, is dat we de kunst van het ontwikkelen van positieve relaties met mensen moeten begrijpen – en toepassen. Ook is het cruciaal dat we de tools en technologie hebben die menselijke relaties op afstand of in hybride situaties ondersteunen.

Er zijn drie fundamentele aspecten van een positieve relatie: a.

Authenticiteit

Dit gaat over oprecht zijn, in plaats van een kunstmatig ‘werkhouding’ te presenteren op basis van de verwachtingen en ideeën van anderen over hoe je zou moeten handelen. Want als je je ware zelf niet laat zien, is het moeilijk voor collega’s om je echt te leren kennen, een band met je op te bouwen of vertrouwen te ontwikkelen, wat een belemmering kan zijn voor innovatie, creativiteit en verandering.

Hoe kan interne communicatie hierbij helpen? Het is een kwestie van aanpak die de cultuur van je bedrijf als geheel weerspiegelt. Gemakkelijk toegankelijke communicatiekanalen van hoog tot laag, waar elke stem kan worden gehoord en versterkt, laten zien dat je transparantie waardeert en echte, waarheidsgetrouwe interactie normaliseert. Dit blijkt uit ons eigen onderzoek: 40% gelooft dat open communicatie belangrijk is voor het ontwikkelen van gezonde interne relaties.

  1. Betekenisvolle interactie

Er is natuurlijk altijd ruimte om over de voetbalwedstrijd van gisteravond te praten. Maar waar we het hier over hebben, is dat we waarde hechten aan elkaars tijd, expertise en standpunt: dat we ervoor zorgen dat interacties doelgericht en positief zijn; dat we luisteren, maar ook ‘gehoord worden’. En het gaat niet alleen om ‘dingen gedaan krijgen’. We ontwikkelen een gevoel voor een gemeenschappelijk doel, want als we samenwerken, groeien we samen. Dit kan gebeuren in de kantine of in Vergaderkamer A, maar hoe voeren we de dialoog online of als we buiten het kantoor werken? Het is van cruciaal belang dat technologie ons in staat stelt om op intuïtieve en natuurlijke wijze verbindingen te maken – waar je ook bent, welk apparaat je ook gebruikt, wat je ook wilt delen, presenteren of waarover je wilt praten. En bovenal moet het zonder complexiteit gebeuren, want als iets eenvoudig aanvoelt, voelt het van nature menselijker aan. Dit bleek uit ons onderzoek: 48% van de respondenten geloofde dat eenvoudigere interne processen om tussen teams te communiceren betere relaties tussen collega’s bevorderen.

Samenwerking

Tegenwoordig praat iedereen over goede samenwerking. De realiteit is dat bedrijfsafdelingen vaak op zichzelf staan en niet zo ‘collaboratief’ zijn als ze zouden moeten zijn. Samenwerking is een hot topic om zeer goede redenen. Ten eerste stelt het bedrijven in staat om creatiever te zijn, meer te bereiken en sneller te groeien. Ten tweede (en net zo belangrijk), we beschikken nu over de digitale technologie die het ons mogelijk maakt om als één geheel op afstand te werken. We kunnen de beste mensen en expertise in het bedrijf samenbrengen, ongeacht de locatie, afdeling of branche – met tools die ons helpen oplossingen te bedenken, over strategieën te brainstormen, activiteiten te synchroniseren, technische partners in te schakelen en iedereen op één lijn te houden. Het is interne communicatie die opnieuw wordt vormgegeven als een nieuw bedrijfsmodel.

De volgende stap na videoconferenties 1.0

Het grote Work-From-Home vs Terug-Naar-Kantoor debat rommelt voort. Ondertussen zijn mensen druk bezig om zeer effectief en productief op afstand of in hybride omgevingen hun werk te doen. De technologie is er om rijke, naadloze communicatie en samenwerking tussen jouw teams te ondersteunen. Maar de sleutel tot succes is adoptie. En de sleutel tot adoptie is humanisering – het bieden van een oplossing die werknemers positief omarmen, omdat de oplossing is aangepast aan hun behoefte, hun manier van werken en hoe ze in alle situaties met collega’s willen communiceren.

De huidige geïntegreerde communicatie-oplossingen zijn veel meer dan een vervanging voor persoonlijke interacties. Stel je voor dat je onbeperkt face-to-face met anderen kunt praten ongeacht de locatie of afstand en dat je directe toegang hebt tot alle data, documenten, werkstromen en expertise die je nodig hebt. Met de juiste communicatieoplossingen kan dit vandaag de dag de realiteit zijn.

Uit ons onderzoek blijkt dat vier op de vijf bedrijven van mening zijn dat betere communicatie de sleutel is tot het ontwikkelen van een bedrijfscultuur van goede relaties tussen collega’s. Het is een mening die wij delen en die ten grondslag ligt aan de Gamma-benadering. Onze UCaaS-oplossingen combineren alle communicatiemogelijkheden: spraak, video, mobiel, messaging, vergaderingen, allemaal naadloos geïntegreerd en gebruiksvriendelijk. Je medewerkers kunnen een telefoontje aannemen, langskomen voor een gesprek, deelnemen aan een workshop en meer.Bovendien is de ervaring consistent en waardevol, waar ze zich ook bevinden of welk apparaat ze ook gebruiken.

Uiteraard is elke organisatie verschillend. Personalisering doet er echt toe. Uit een rapport van McKinsey bleek dat 71% van de consumenten diensten en producten verwacht die zijn afgestemd op hun behoeften. Dus waarom zou jouw personeel anders zijn als het gaat om de technologie die zij gebruiken? Het is erg belangrijk dat de platforms die je kiest op maat gemaakt zijn voor je team – op afstand, mobiel, ‘op kantoor’ of alles daar tussenin. Wat voor jouw team werkt, werkt ook voor jou. En natuurlijk zullen jij en je team voortdurend ontwikkelen en groeien. Dus de UCaaS-oplossing die je kiest moet meebewegen met je steeds veranderende eisen.

Gamma kan helpen

Al meer dan twintig jaar zijn wij actief in de relatiebranche en ondersteunen wij organisaties van elke omvang en soort, maar altijd met een onderliggend idee: technologie die mensen ondersteunt, hen helpt duidelijker te communiceren, dieper relaties te ontwikkelen en effectiever te werken.

In onze visie zullen jouw interne relaties gezonder zijn als je over de juiste technologische oplossingen beschikt om eenvoudig, effectief en authentieker te communiceren, waardoor je gestelde doelen kunt bereiken en betere bedrijfsresultaten kunt behalen. Wij denken zelfs dat je hier daadwerkelijk waarde aan kunt verbinden – wij noemen dit het Rendement op Relaties. Wil je meer weten over onze visie en ons onderzoek, lees dan onze whitepaper.

 

Bekijk onze producten en oplossingen voor bijzonderheden over onze connectiviteits-, spraak- en samenwerkingsoplossingen voor interne communicatie. En als je met ons in gesprek wilt gaan, neem hier contact met ons op