Een startersgids voor SIP Trunks

ISDN, VoIP, PBX… In de wereld van de communicatie zijn er talloze afkortingen in omloop en SIP Trunks is er nog een om aan de lijst toe te voegen. Om je snel op weg te helpen, hebben we een startersgids voor SIP samengesteld om je snel wegwijs te maken.

Wat is SIP trunking?

Laten we eerst de belangrijkste afkortingen eens bespreken. Session Initiation Protocol (SIP) is een protocol dat wordt gebruikt om gegevens- en spraakoverdrachten tot stand te brengen en te beëindigen. Het is een soort VoIP (Voice over Internet Protocol), dat verwijst naar gesprekken die via het internet worden gevoerd. SIP-trunking is gebaseerd op SIP, en maakt gebruik van een Private Branch Exchange (PBX) voor het verzenden en ontvangen van gesprekken.

Waarom zijn we in Nederland overgestapt op SIP?

Jouw onderneming heeft in het verleden ongetwijfeld gebruik gemaakt van een PBX en ISDN (Integrated Services Digital Network) gebruikt om jouw gesprekken te faciliteren. ISDN was een technologie waarbij gegevens en spraak digitaal werden overgedragen via fysiek bekabelde verbindingen naar jouw PBX.  Toen ISDN werd gelanceerd, was het een geweldige optie voor bedrijven, omdat het zowel spraak- als datadiensten over één lijn kan leveren.

Tegenwoordig zijn er door de introductie van breedbandverbindingen (internet) goedkopere en veelzijdigere opties op grote schaal beschikbaar en werd ISDN uit gefaseerd. Daarom zijn (vrijwel) alle ondernemingen in Nederland overgestapt op SIP Trunks. Het is flexibel, snel te installeren en te leveren, en kan afhankelijk van de provider zelfs worden gecombineerd met diverse extra functionaliteiten. Maar hoe kies je dan de juiste provider en hoe  zorg je dat je een goede prijs betaalt? Een belangrijke eerste stap is nagaan hoe een provider ervoor zorgt dat jouw dienst (altijd) beschikbaar is.

Kan een SIP Trunk de bedrijfscontinuïteit ondersteunen?

Het belangrijkste aspect in de keuze van een provider is betrouwbaarheid. Kies voor een provider met een bewezen historie, die jou de juiste mogelijkheden biedt om je bereikbaarheid te garanderen. Wanneer een provider naast SIP Trunking ook haar eigen verbindingen aanbiedt, heeft de provider meer mogelijkheden om jouw bereikbaarheid te waarborgen. Naast het controleren van het spraakverkeer, kan de provider immers ook de beschikbaarheid van de verbinding nagaan.
Wanneer de provider beschikt over een eigen platform om gesprekken af te handelen, kan de provider ook de mogelijkheid bieden om bij uitval van jouw verbinding of jouw telefooncentrale op locatie, gesprekken op een ander nummer uit te laten komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het routeren van gesprekken naar een noodnummer, mobiele telefoon of jouw tweede bedrijfslocatie. We noemen dit een calamiteitenroutering.

Is een SIP Trunk flexibel genoeg om groei te ondersteunen?

Een SIP Trunk kan groei ondersteunen, je kunt nieuwe lijnen en locaties toevoegen zonder merkbare verstoring of grote investeringen. En mocht je verder groeien en verhuizen naar een andere locatie, dan kun je zelfs dezelfde nummers behouden als je verhuist.

Kan een SIP Trunk deel uitmaken van een Unified Communications (UC) strategie?

Steeds meer bedrijven maken de overstap naar UC – het werd onlangs zelfs uitgeroepen tot de derde belangrijkste technologie die het verschil maakt voor zakelijk succes. SIP trunking kan een UC-strategie ondersteunen, omdat verschillende apparaten in het netwerk kunnen worden geïntegreerd.

Welke extra functionaliteit kan er nog meer geboden worden?

Veel SIP Trunk providers beschikken over een modern telefonieplatform waarop ze jouw SIP Trunk koppelen. Via dit platform kunnen zij ondersteunende diensten bieden. Maar ook op functioneel vlak kan een provider extra onderscheid maken, met opties als:
– Combinaties met Hosted Telefonie;
– Leveren van keuzemenu’s;
– Mogelijkheden om faxverkeer per e-mail te ontvangen;
– Opname van gesprekken