Hybride werken

Wat is hybride werken?

Het komt neer op werken waar en wanneer je wilt. Het wordt het nieuwe normaal: werken vanuit huis maar op gezette tijden weer naar de zaak. Iedereen in zijn eigen ritme van thuiswerken en op kantoor zijn. Soms is het kantoor bijna leeg en op andere dagen gonst het van de bedrijvigheid omdat er veel mensen in huis zijn. Meetings en vergaderingen zijn blended: sommige deelnemers zijn online aanwezig, de rest zit fysiek in de vergaderruimte.

In de hybride werkomgeving wordt het een hele klus om agenda’s op elkaar af te stemmen, vergadervoorzieningen te plannen en bestanden te delen als meeting deels online en deels fysiek plaatsvinden. Werken in het nieuwe normaal kan alleen lukken met de inzet van slimme technologie. Die inzet vraagt beleid. Vrijheid, blijheid en iedereen zijn eigen tooltje belemmeren de productiviteit.

Kansen met  hybride werken

Bedrijven die nu nog vastzitten aan legacy en tijdelijke houtje-touwtje-oplossingen kunnen in het ‘nieuwe normaal’ van hybride werken gemakkelijk de boot missen omdat ze onvoldoende tegemoet komen aan de wensen van hun klanten en hun medewerkers. Bedrijven weten dat in actie moeten komen. Dat schept grote kansen voor jou als partner van Gamma Communications.

Werken op afstand wordt een vast onderdeel van de moderne werkomgeving bij jouw klanten – niet in de laatste plaats omdat hun medewerkers daarom vragen. Tevreden medewerkers zijn productiever en blijven langer. Technologisch gedoe verlaagt de prestaties en productiviteit van medewerkers op afstand, vergroot hun stress en leidt tot spanningen.

In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om mensen te binden aan het bedrijf. Met goede voorzieningen voor hybride werken, zijn ze beter in staat hun werk zelf te managen. Bovendien zijn ze flexibeler in de keuze van waar en wanneer ze hun werk doen. Medewerkers die kinderen hebben of klein behuisd zijn, kunnen gewoon naar kantoor komen. En wie liever wil thuiswerken kan daarmee doorgaan. Met onze oplossingen voor het hybride werken kun jij jouw klanten maatwerk bieden, rekening houdend met de gezondheid en de veiligheid van hun mensen.

Door jouw klanten te voorzien van een gemakkelijk te gebruiken en complete oplossing, kunnen zij de fysieke afstand tussen teamleden overbruggen en kunnen zij vrij en naadloos communiceren via een heel palet aan media en kanalen, waaronder video en instant messaging.

Het goed kunnen onderhouden van relaties met collega’s en klanten brengt voor jouw klanten een schat aan voordelen met zich mee, zowel voor hun medewerkers en hun welzijn, als voor de productiviteit van hun gehele bedrijf. Bovendien kunnen ze dankzij de mogelijkheid om met iedereen overal en op elk moment samen te werken, talent aantrekken uit de hele wereld. Hybride werken biedt bovendien de mogelijkheid om de behoefte aan fysieke ruimte te verkleinen, waardoor hun overheadkosten lager worden. Aangezien hun medewerkers een deel van de week op afstand werken, wordt hot-desking haalbaar zonder dat de productiviteit daaronder lijdt.

Het hybride werken maakt het reizen om vergaderingen en conferenties te bezoeken minder vanzelfsprekend, wat de kosten nog verder verlaagt en tegelijkertijd een positieve impact heeft op het milieu.

En misschien het allerbelangrijkste: hybride werken maakt jouw klanten flexibeler. Als er onverhoopt weer een lock-down komt of bij extreem weer kan hun klantenservice gewoon doorgaan omdat hun mensen vanuit huis hun klanten kunnen bedienen. Of zelfs op locatie klantproblemen oplossen.

Hybride werken, hoe maak je dat mogelijk?

Het nieuwe, hybride werken stelt heel andere eisen aan de ICT-voorzieningen: de netwerken, de applicaties en de apparatuur. En aan het beheren daarvan. En het heeft ook gevolgen voor de organisatie en de bedrijfscultuur.

Om het hybride werken te laten slagen, hebben jouw klanten één enkele, veilige omgeving nodig om gemakkelijk contact te hebben en samen dingen voor elkaar te krijgen. Waar hun mensen ook zijn, wanneer zij maar willen en welk apparaat zij voorhanden hebben. Via een app of in de browser, en volledig geïntegreerd met de bestaande bedrijfstelefonie. Op één plek komt alles samen wat jouw klanten nodig hebben om makkelijk en snel te kunnen werken: bellen (vast en mobiel), chat, videoconferencing, documenten en agenda’s delen, presence en nog veel meer. Die online plek maakt het supereenvoudig om naadloos samen te werken zonder tussen applicaties en tools te moeten wisselen. En die ene plek kun je hen bieden, met de oplossingen van Gamma!

Security moet het startpunt zijn bij het invoeren van het hybride werken, zeker in deze tijden van ransomware, hacks, datalekken en GDPR. Er zijn hoogwaardige, veilige VPN-verbindingen nodig tussen de thuiswerkplekken, het kantoor en de clouds die je gebruikt. Multi-Factor Authentication (het inloggen met behulp van een token, een authenticatie-app op de telefoon of de biometrische kenmerken van de gebruiker (vingerafdruk of gezichtsherkenning) zorgt voor bescherming van de gebruikersaccounts. Dankzij Mobile Device Management kunnen jouw klanten bepalen wat er op een laptop, tablet of smartphone wel en niet mag worden gedaan. Zo’n device kan op afstand worden beheerd en zelfs gewist bij uitdiensttreding van de medewerker dan wel verlies of diefstal van het apparaat. Verder zijn er maatregelen en tools nodig om ransomware tegen te houden.

Wij voorzien in één standaard, één platform dat én communicatie én collaboratie én content management mogelijk maakt. En vergeet daarbij de bedrijfstelefonie niet! Een enkel platform is immers gemakkelijker te beveiligen en te beheren dan al die verschillende tools. Het vertaalt zich bovendien in lagere kosten. Standaardiseer ook op hardware. Dat is misschien in strijd met trend van Bring Your Own Device (BYOD), waarin iedereen zelf mag bepalen met wat voor apparaten hij of zij werkt. Maar het is uitermate lastig om al die besturingssystemen, devices, apps te managen en te beveiligen.

Cloud is the way to go. De moderne platforms die het hybride werken ondersteunen, werken alle online, in de cloud. Eigenlijk is er in jouw markt voor jouw klanten geen business case meer te maken voor het onder eigen beheer aanschaffen, beveiligen en draaien van business software in het eigen datacenter. Cloud providers zijn veel beter in security, omdat zij de schaal hebben om eigen security specialisten full time in te zetten. Bovendien kunnen zij hun software doorlopend innoveren en verbeteren.

Excelleren

Om al deze redenen zijn jouw klanten bij jou als Gamma Partner aan het juiste adres. Dankzij onze communicatie- en samenwerkingsoplossingen kunnen zij door te excelleren het verschil maken.